Jezte sezóně, dietám dávno odzvonilo

Jezte sezóně, dietám už odzvonilo.



V zimě tučná jídla, na jaře si vyčistili organismus, během léta musíte jíst lehce a na podzim pomalu přecházet opět na teplá jídla.

To je celé kouzlo toho, jak to funguje. Až moc jsme se oddělili od země a jejích změn a teď trpíme. Ano, trpíme nafouklým břichem, obezitou, špatnou pletí i náladou. A proč to celé? Protože jsme se vytrhli z náručí té jediné správné výživové koučky – matce Zemi a jejím proměnám.

Vezměme si to postaru. Dříve lidé jedli to, co si mohli vypěstovat. Těžko si mohli dát v zimě salát a jahody, my je – pod hrozbou diet – do sebe klidně cpeme i na Vánoce, aniž bychom tušili, jak naše tělo trpí a jak je to pro něho nepřirozené.

Dnes můžeme mít cokoli chceme a naše lednice to udrží v dobrém stavu celkem dlouho. Jenže ať chceme nebo ne, tak jídlo v lednici je většinou už mrtvé.

Ne to není hororový scénář. I já mám lednici, a i já v ní mám jídlo, ale ne na měsíc dopředu. Někdy ne ani na týden dopředu. Snažím se kupovat jídlo, které ihned spotřebuju a tím i předejdu tomu, že se zkazí a já ho budu muset vyhodit. Což beru jako marnost.

Pamatuji si, jak jsem prvně bydlela sama a lednice nebyla součástí bytu. S prvotním platem byla pro mě luxusem a jelikož nastávalo teplé období jara, tak jsem musela hodně zvažovat co a v jakém množství koupím.

Dopadlo to tak, že jsem nakupovala maximálně na dva dny dopředu a přirozeně jsem se naučila chodit na trhy a tam vybírat právě to, co zrovna rostlo. Pamatuji si, že jsem neměla žádné problémy s trávením, ani s váhou. Prostě to udržíte, když chcete a nepotřebujete diety, vážně.

Jezte to, co je přímo ze země – nemusíte to jíst i s hlínou, klidně ji omyjte nebo oklepejte – víte je na to jeden fígl. Kupujte potraviny, které nejsou zabalené, protože to je většinou opravdu to jablko, a ne shluk chemických vzorců a slov které skoro nezná ani strýček Google.

Když přestaneme jíst hamburgery, brambůrky a nekvalitní čokolády, tak se stane takové malé kouzlo. Tělo se stane naším rádcem a samo si řekne, co potřebuje. Budeme citlivější k jeho mluvě a lépe se mu přizpůsobíme a pomůžeme mu. Vždyť ho máme jen teď a tady, pokud není jiný život, tak jiné ani nedostaneme. Tím, že jsme dostali právě tohle tělo, se stáváme v tomto světě spojenci a největšími partnery, milenci a přáteli. Pochopte své tělo a otevřou se Vám mnohé dveře. Nechte ho žít tak, jak má. A necpěte do něho stále ty chemické a molekulární nesmysly, které nikdy neviděli slunce a necítili pravý svěží vzduch.



Jaro

Organismus prahne po pročištění a odlehčení

Tuky nejsou potřeba tolik jako v zimě, neboť nastávají teplé dny. Soustřeďte se na játra a na stravu, která je pomůže nakopnout.

Přidávejte do jídelníčku více zelené zeleniny: petržel, pórek, pažitku… Čím je tepleji, o to méně ji tepelně upravujte. Dvakrát týdně jezte i klíčky čočky, sóji, munga, vojtěšky aj. Játra potřebují kyselou chuť, takže neváhejte jíst zelí a krátkodobě kvašenou zeleninu. Naopak snižte přísun masa, solí a pečených jídel.

 Pijte hodně vody, tím vyčistíte organismus nejlépe a také se můžete postit, ale pouze tehdy, cítíte-li se zdrávy.

Na jaře omezíme tuky, smažené a grilované pochutiny, příliš slaná a kořeněná jídla, abychom nezatěžovali játra. Také méně pečeme a více vaříme ve vodě, dusíme a napařujeme. Alespoň na 14 dní vysadíme všechny živočišné produkty (maso, mléčné výrobky). Strava je odlehčená a jíme menší porce.

Pro stimulaci jater se doporučuje pití šťávy z červené řepy, extrakt z ostropestřce mariánského, lichořeřišnice, grepové kapky apod.

A jíme:

Čočku, červenou čočku, fazole, hrách, cizrnu, zeleninu (domácí kysané zelí a šťávu z kysaného zelí, česnek, baby špenát) a zeleninové šťávy (již zmiňovaná šťáva z červené řepy), některé druhy ovoce (např. borůvky), semínka (chia, lněná) a za studena lisované oleje (lněný, konopný olej), ryby, obilné kaše (jáhlová, pohanková).

Léto

Lehká jídla snadná na přípravu

Jezte syrovou nebo jen lehce povařenou zeleninu. Grilované a přesolené maso nahraďte saláty, ano teď můžete. Vyzkoušejte cizrnu, kuskus a ledový mátový čaj. Zaměřte se na ovoce a zeleninu, která právě roste a dozrává, a to hlavně na tu naší českou.

jezte více salátů a luštěnin, nebojte se těstovin a celozrnných obilovin, a hlavně hodně pijte.
Léto by mělo být ve znamení letního ovoce a zeleniny. Jahody, maliny, angrešt či rybíz jsou nejlepší čerstvé. Můžete si z nich ale připravit i smoothie.

Každé hlavní jídlo by mělo být v létě doplněno salátem z toho, co na polích a zahradách zrovna roste. Nabízí se rajčata, papriky, okurky, hlávkové saláty. Při letním grilování nezapomínejte na to, že třeba lilek je výborný v této úpravě.

Podzim

Maso prosím

Je méně sluníčka a více deštivých, chladnějších dní. Tady to už chce něco teplejšího a vydatnějšího, neboť nám klesá energie.

Právě teď je vhodná doba na dušená masa a pečenou zeleninu – tedy jídlo, které zahřeje. Ideálem jsou zelí, dýně a kapusta. Podzim je barevný, a tak nenechte barvy jen stromům a hoďte je i na talíř.
Nadchází-li čas podzimu, je ideální doba pro jablka, hroznové víno, švestky. Přicházejí na řadu i zeleninové polévky z květáku, brokolice, prostě plodiny, které se na zahradě objevovaly celé léto až do časného podzimu. Nastává doba sklizně brambor a sbírání hub.

Zima

Pozor na ledviny a močák

Strava musí být hutná a masitá. Výborné je hřejivé koření – skořice, kardamom, kurkuma, zázvor, hřebíček.

 Je ideální vařit stylem, který vám nabízí více tepla: pomalé vaření, dušené jídlo, pečení. Nevyhýbejte se ani tuku, je potřeba. Zdravý tuk je obsažený například v kokosu, avokádu, olivách, ořeších a semenech. Možná přiberete… ale tělo to v zimě potřebuje.

V zimě byste měli využít všechno, co jste si během léta nasušili. Jablečné a hruškové křížaly, sušené meruňky a švestky. Nezapomeňte na naložené zelí a zeleninu. V neposlední řadě sušené bylinky na čaje, oříšky, ze kterých si nasypete směsi na zobání.

Hlavně svému tělu naslouchejte a budete společně tvořit ten nejlepší kuchařský pár.

S láskou

Angela Fiery

Oblíbené příspěvky